Як фінансові компанії порушують права українських громадян: статистика від НБУ

Як фінансові компанії порушують права українських громадян: статистика від НБУ

Представники Національного банку України зіткнулися з масовими скаргами клієнтів на дії з боку фінансових компаній, причому як банків, так і небанківських структур. Статистика така, що тільки за останній квартал 2020 року в НБУ надійшло 16 000 претензій від незадоволених українців. Для порівняння це на 73% більше, ніж регулятор ринку отримав за минулий квартал, і на […]

Представники Національного банку України зіткнулися з масовими скаргами клієнтів на дії з боку фінансових компаній, причому як банків, так і небанківських структур. Статистика така, що тільки за останній квартал 2020 року в НБУ надійшло 16 000 претензій від незадоволених українців. Для порівняння це на 73% більше, ніж регулятор ринку отримав за минулий квартал, і на 25% більше, ніж за весь попередній рік.

Закон про Спліті

Різке збільшення кількості претензій громадян експерти пов’язують з розширенням повноважень самого НБУ. Відтепер в його веденні знаходяться не тільки банки, але і: лізингові, страхові компанії, МФО, ломбарди, кредитні спільноти і факторингові організації (колекторські фірми).
Законодавчий документ, який і став причиною того, що всі скарги клієнтів, незадоволених роботою фінансових структур, надходять в НБУ, став закон про Спліті. Він фактично ліквідував Національну комісію з питань фінансового ринку. Раніше вона регулювала небанківський сектор, але після прийняття закону повноваження були розділені між НБУ і НКЦБФР. Нагадаємо, що таке рішення було прийнято українським урядом на вимогу МВФ з метою створення ефективних механізмів нагляду і появи нового регулятора в цій сфері.
Іншим важливим кроком стало створення Управління із захисту прав клієнтів. Поява такої організації в структурі НБУ відбулося через те, що більшість фінансових організацій ігнорують вимоги закону «Про споживче кредитування», не дотримуються вимоги по рекламі фінансових послуг, спотворюють умови кредитування і по-різному подають інформацію в різних джерелах.

Статистика НБУ

За даними НБУ половина письмових заяв громадян містила явні ознаки порушення їх прав як споживачів фінансових послуг. Всього за третій квартал 2020 року Нацбанк отримав 5895 письмових претензій громадян. Близько 10 тисяч звернень надійшли регулятору в форматі дзвінків на гарячу лінію. Вони стосувалися роз’яснення даних і довідок, які НБУ видало громадянам і фінансовим організаціям.

Найбільш часто звучали претензії і питання щодо діяльності мікрофінансових компаній. За останні роки, і особливо в період карантину, МФО позики онлайн стали однією з найпопулярніших фінансових послуг серед українських громадян. Тому небанківські установи стали диктувати свої умови і часто порушувати правила, встановлені на ринку.
Найбільше скарг на діяльність МФО Нацбанку надійшло 33,5% від загальної маси. Скарги з приводу боргових зобов’язань перед банками та іншими компаніями склали 17,7%. 11,7% стосувалося проблем страхування. Скарги з питань кредитування в цілому склали 79%.
Якщо говорити про письмових зверненнях громадян, лідером за кількістю порушень все одно залишаються МФО, на неправомірні дії яких поскаржилося майже 3000 громадян. Не обійшли стороною і страхові компанії (близько 900 скарг), кредитні спілки (400) і ломбарди (84 звернення).
Якщо говорити про статистику порушень прав споживачів, серед усіх скарг по небанківським фінансовим установам їх надійшло трохи більше половини (54%), для страхових компаній – 42%, а по кредитним спілкам порушення прав клієнтів було виявлено в 96% випадків.

Скарги на роботу небанківських організацій

В НБУ виділили кілька проблем, які вимагають пильної уваги регулятора:

  • Нерозуміння громадянами пунктів кредитних угод і їх правомірності.
  • Втрата коштів вкладниками кредитних спілок.
  • Порушення законодавства у змісті кредитних договорів.
  • Застосування жорстких способів для стягнення простроченої заборгованості.

По роботі фінансових компаній для отримання роз’яснень громадяни в основному зверталися в колл-центр НБУ. Всього в третьому кварталі 2020 го на гарячу лінію надійшло 2 400 подібних дзвінків.

Скарги громадян на роботу банків

Не залишилися осторонь і банківські структури. Серед проблемних питань виділяють:

  • погане обслуговування клієнтів у відділеннях банків;
  • шахрайство з кредитними картками;
  • невиконання банками рішень суду, якщо воно було винесено на користь клієнта;
  • автоматичне списання коштів з банківської карти для погашення заборгованості;
  • неправдива інформація в рекламі банківських продуктів;
  • невідповідність процентних ставок раніше заявленим в рекламі або на сайті;
  • продовження терміну депозитних рахунків без повідомлення клієнта.

На даний момент часу НБУ встигло обробити 99% заявок клієнтів, 35% з них було вирішено позитивно. Були й випадки, коли запит не підлягав обробці (близько 10%), оскільки в ньому містилася неповна інформація про проблему або фінансової компанії. 7% претензій НБУ переадресувала іншим структурам, оскільки питання знаходився в їх компетенції.

Яких змін чекати українцям

З метою захисту прав споживачів НБУ ввів ряд заборон. Для банківських організацій:

  • заборонено нав’язувати клієнту приховані платежі, в тому числі для страхування;
  • обов’язково розкривати повну інформацію про тонкощі і реальної вартості фінансової послуги;
  • заборонено змінювати умови договорів не погодивши їх з клієнтом;
  • заборонено передавати персональні дані громадян України третім особам.

Що стосується фінансових компаній, стали більш жорсткими вимоги до реклами пропонованих ними

продуктів. Встановлені правила однакові для банків і МФО:

  • Для клієнта повинна бути створена можливість завантажити на сайті компанії документ, в якому вказана вартість послуг.
  • Можливі ризики клієнта повинні бути прописані.
  • У рекламі кредитних продуктів необхідно обов’язково вказувати процентну ставку, а також реальну річну ставку компанії.
  • На сайтах має бути присутня вичерпна інформація про продукти та послуги фінансових компаній.
  • Обов’язкова наявність кредитного калькулятора на сайті, якщо компанія надає кошти в кредит.

За недотримання вимог НБУ загрожує штрафними санкціями від 5 до 10 тисяч гривень.

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд (оцінок немає)
Завантаження
Як фінансові компанії порушують права українських громадян: статистика від НБУ рейтинг: 0/5 от 0 голоса.

Написати коментар

Ваш email не буде опублікований.